آخرین اخبار
کد مطلب: 80398
يک فوق تخصص بيماري هاي قلب و عروق:
افزايش بيماري قلبي درجوانان با مصرف قليان/زنان 10 سال ديرتر از مردان به بيماري‌هاي قلبي مبتلا مي‌شوند
تاریخ انتشار : 1393/06/01 13:41:07
نمایش : 2398
يک فوق تخصص بيماري هاي قلبي گفت: عادات نادرست مصرف قليان که به وفور به چشم مي‌خورد يکي از مواردي که بيماري هاي قلبي و عروقي را افزايش داده است چرا که مصرف يک بار قليان معادل مصرف 180 تا 300 عدد سيگار است.

به گزارش  سلام لردگان به نقل از  پايگاه خبري تحليلي طنين ياس، مسعود اسلامي دبير شانزدهمين کنگره بين‌المللي بيماري‌هاي قلب و عروق، با بيان نقش عوامل محيطي به ويژه آلودگي هوا در بروز بيماري‌هاي قلبي، اظهار داشت: آلودگي هوا در بروز سرطان و تغييرات ژنتيکي موثر است.

وي افزود: متأسفانه آمار دقيقي در خصوص بيماران قلبي وجود ندارد اما شواهد نشان مي‌دهد که شيوع بيماري‌هاي قلبي و عروقي در کشور روند صعودي دارد و چنانچه با اين سياست پيش رويم افزايش بيشتري پيدا خواهد کرد؛ اين در حالي است که کشورهاي غربي با به کارگيري روش‌هاي پيشگيري توانسته‌اند ميزان ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي را کاهش دهند.

 

مصرف يک بار قليان معادل مصرف 180 تا 300 عدد سيگار است

وي با تأکيد درباره استفاده از اسيدهاي چرب اشباع شده مانند روغن پالم،افزود: مصرف روغن‌هاي حاوي اسيدهاي چرب اشباع شده نظير روغن پالم مي‌تواند موجب تنگي عروق کرونر شود؛ بنابراين وزارت بهداشت بايد بخشي از بودجه سلامت را صرف پيشگيري کند؛ به دليل اينکه روش‌هاي پيشگيري نتيجه خود را 15 تا 20 سال آينده نشان مي‌دهد و خيلي‌ها وارد اين حيطه نمي‌شوند.

 

اسلامي با ابراز تأسف از افزايش مصرف قليان در جامعه خصوصا نزد جوانان، تصريح کرد: بسياري از عادات غلط در جامعه منجر به بروز بيماري‌هاي قلبي و عروقي در کشور شده‌اند.

 

وي در ادامه افزود: عادات نادرست مصرف قليان که به وفور به چشم مي‌خورد يکي از مواردي که بيماري هاي قلبي و عروقي را افزايش داده است چرا که مصرف يک بار قليان معادل مصرف 180 تا 300 عدد سيگار است.

 

اين متخصص بيماري هاي قلب و عروق بيان کرد: اسفاده از مواد مخدر شيشه نيز عوارض قلبي زيادي را در فرد مصرف کننده به وجود مي آورد؛ بنابر تحقيقات انجام شده بين مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلي و بيماري‌هاي قلبي و عروقي رابطه مستقيم وجود دارد همچنين افرادي که مواد مخدر مصرف مي‌کنند به دليل اينکه مصرف اين مواد علايم بيماري قلبي را مي‌پوشاند ديرتر مراجعه کرده و شانس درمان کمتري دارند.

 

وي تأکيد کرد: متأسفانه باور غلطي در بين اذعان شکل گرفته است که مصرف مواد مخدر به درمان ديابت و امراض قلبي مفيد است؛ اين تفکر اشتباهي است و نمي تواند در کاهش و کنترل بيماري‌هاي قلبي و ديابت مؤثر باشند؛ مصرف مشروبات الکلي به ميزان زياد عوارض مختلفي مانند افزايش فشار خون و نارسايي قلبي را ايجاد مي‌کند.

 

اسلامي خاطرنشان کرد: در کشورهاي غربي به فردي که دچار سکته قلبي يا گرفتگي عروقي شده‌اند توصيه مي‌شود تا چنانچه تاکنون از مشروبات الکلي استفاده نمي‌کرده آن را شروع نکند.

 

زنان 10 سال ديرتر از مردان به بيماري هاي قلبي و عروقي مبتلا مي شوند

مسعود قاسمي ، رئيس شانزدهمين کنگره بين‌المللي بيماري‌هاي قلب و عروق گفت:ضريب خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي در مردان 40 سالگي و براي زنان 50 سالگي است؛ در زنان با توجه به دوره توليد مثل و يائسگي موجب شده است که 10 سال ديرتر از مردان به بيماري‌هاي قلبي و عروقي مبتلا شوند.

 

وي افزود: هرچه سن جوانتر باشد، احتمال حادثه قلبي کمتر است اما شدت آن بيشتر مي‌شود، بنابراين جوان‌ها از نظر آماري کمتر به بيماري‌هاي قلبي و عروقي مبتلا مي‌شوند.

 

رئيس شانزدهمين کنگره بين‌المللي بيماري‌هاي قلب و عروق اظهار داشت: يکي از عوامل شروع‌کننده بيماري‌هاي قلبي و عروقي سن است و چنانچه مردان در محدوده سني 40 سالگي و زنان در محدوده سني 50 سالگي قرار دارند، يا زمينه ژنتيکي و يا فاکتورهاي خطرساز مثل ديابت و فشار خون بالايي دارند، بايد نسبت به اين موضوع دقت بيشتري داشته باشند.

 

انتهاي پيام/ع

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس